Biografie

Veelzijdige bariton.
Voelt zich thuis in, onder meer, opera, het oratorium en muziektheater.

Nadat hij op de middelbare school zijn grote liefde voor muziek en theater ontdekte, startte de Brits-Nederlandse bariton Rick Zwart, zijn zangstudie aan het Conservatorium van Amsterdam bij Pierre Mak. Hier ontwikkelde hij zichzelf als klassiek musicus en was hij, tijdens de bacheloropleiding, meerdere malen te gast in producties van de ‘Dutch National Opera Academy’, evenals voormalig ‘Opera Studio Nederland’. Hij mocht rollen spelen als Figaro(Le nozze di Figaro – Mozart), Don Alfonso(Cosí fan tutte – Mozart), Publio(La clemenza di Tito – Mozart), Superintendant Budd(Albert Herring – Britten) en Filiberto(Il signor Bruschino – Rossini).

Tijdens masterclassconcerten onder leiding van, en samen met, Claron McFadden mocht hij de rol van Aeneas(Dido & Aeneas – Purcell) en de rollen van Hymen, Sleep, Winter en The Drunken Poet(The Fairy Queen – Purcell) vertolken.
Naast al het theatrale geweld ontwikkelde hij zich in Amsterdam ook als oratoriumzanger en was in vroeg stadium al als solist te beluisteren in uiteenlopende oratoria, waaronder, veelvuldig, in de passies van J.S. Bach.
Ten tijde van zijn studie mocht hij masterclasses volgen bij uiteenlopende docenten als Margreet Honig, Udo Reinemann en Ira Siff. Hij ging veelvuldig op bezoek bij bariton Tom Krause in zowel Salzburg als Hamburg, welke, tot op de dag van vandaag, zowel op als naast het podium, een blijvende inspiratie voor hem is.

Na het behalen van zijn bachelordiploma kon Rick de lokroep van zijn moederland niet weerstaan. Hij vertrok naar Londen om zijn vocale studie voort te zetten bij Robert Dean aan de Guildhall School of Music & Drama. In en om Londen was hij te horen in diverse concerten en oratoria en dompelde zich onder in de Britse muziekcultuur. Hij werd onderdeel van Guildhall’s prestigieuze opera opleiding en mocht, naast een overvloed aan scènewerk, rollen vertolken als The Duke(The Cunning Peasant – Dvorák), Eustachio(I pazzi per progetto – Donizetti) en Der Landarzt(Ein Landarzt – Hans Werner Henze) en was hij under study Gepetto(The Adventures of Pinocchio – Jonathan Dove) en Il Conte(Francesca di Foix – Donizetti).

Als ‘Samling Scholar’ mocht hij masterclasses volgen bij Sir Thomas Allen, Patricia MacMahon en Roger Vignoles, volgde liedklassen bij Graham Johnson, Eugene Asti en was onderdeel van de ‘dramatised poetry’ groep van Iain Burnside.
In 2016 maakte hij zijn debuut bij de Royal Opera House in Massenet’s ‘Werther’ onder leiding van Antonio Pappano.

Na vier jaren in ‘The Big Smoke’ en als verse Master of Music en Master of Performance(met onderscheiding) keerde Rick terug naar het vaderland en vestigde zich weer in Amsterdam. Van daaruit speelde hij in A Quiet Place (Bernstein), Un ballo in Maschera (Verdi), Fantasio (Offenbach) en Romeo & Juliette (Gounod) bij Opera Zuid. Leporello (Don Giovanni) en Edvard Prins (Meermeisje) bij Holland Opera. Figaro in Le Nozze di Figaro bij BarokOpera Amsterdam. The King in SNOW met The Opera Story, London and Amonasro (Aïda) met ‘Bel Canto Velsen’.

Nadat hij zijn muziektheater-roots herontdekte toen hij Pilate vertolkte in een productie van Jesus Christ Superstar in 2018 (De Passie, Flint Amersfoort), besloot hij zijn horizon te verbreden door bij Edward Hoepelman en & Ivar Costenoble te gaan studeren aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg, waar hij zijn tweede Master of Music titel behaalde door daar de Muziektheater Master af te ronden.

Tegelijkertijd dook Rick in de wereld van het object theater door in 2018 onderdeel te worden van The Duda Paiva Company en het Nederlands Blazersensemble voor hun productie van The Fairy Queen. Hier ontwikkelde hij zijn poppenspel en speelde en zong hij recentelijk ook in hun adaptatie van de Matthäus Passion, welke door het hele land te zien was.

Nu is zijn agenda gevuld met engagementen die alle bovengenoemde genres omspannen: opera, musical, muziek theater, oratorium en object theater.

Volledig CV

© Rick Zwart 2022